אלֶסיו באקס, המשלב ליריות ותובנה יוצאות דופן עם טכניקה מושלמת, הוא ללא ספק “בין הפסנתרנים הצעירים הראויים ביותר לציון המוצגים לקהל כיום” (“גרמופון”). הוא זינק למקום בולט זה עם זכייתו בפרס הראשון בתחרויות הבינלאומיות לפסנתר של לידס ושל המאמאטסו, ועתה הוא פנים מוכרות בארבע יבשות לא רק כמוסיקאי של רסיטלים ומוסיקה קאמרית אלא גם כסולן בקונצ’רטי, שהופיע עם יותר ממאה תזמורות, בהן הסימפונית של לונדון, הפילהרמונית המלכותית, הסימפונית של דאלאס, הסימפונית של סינסינטי, הסימפונית NHK ביפן, הפילהרמונית של סנט פטרבורג בניצוחו של יורי טמירקנוב והסימפונית של בירמינגהם בניצוחו של סיימון ראטל.
בעונה הנוכחית, לשם הופעותיו לראשונה עם שלוש תזמורות חשובות, חזר באקס לשני קונצ’רטי שהושמעו בתקליטור “אלסיו באקס מנגן מוצרט”: בהופעת הבכורה עם התזמורת הסימפונית של בוסטון ניגן את הקונצ’רטו בדו מינור ק’ 491 של מוצרט בניצוחו של סר אנדרו דייוויס; בסיור האביב באוסטרליה ובניו-זילנד חבר שוב למנצח הדגול לנגינת אותה יצירה עם הסימפונית של מלבורן וניצח מן הפסנתר על הקונצ’רטו בסי במול מז’ור ק’ 595 של מוצרט בהופעות הבכורה שלו עם הסימפונית של סידני. הסיור נחתם עם סדרת רסיטלים סולו ובנגינת הקונצ’רטו של גריג בניצוחו של טדאקי אוטאקה עם הפילהרמונית של אוקלנד. הופעותיו הבינלאומיות כוללות בעונה זו קונצרטים בישראל וסיור ביפן הכולל מפגשים עם הסימפונית של טוקיו, רסיטלים סולו ומוסיקה קאמרית בפסטיבל הבינלאומי Le Pont באַקו ובהימג’י. בארה”ב יבצע קונצ’רטי רבים, בהם השני של ברהמס עם הסימפונית של Fort Worth בניצוחו של מיגל הארט-בדויה והקונצ’רטו של בארבר עם הסימפונית של קנזס בניצוחו של אדו דה וארט. בנוסף יחבור שוב לאגודת המוסיקה הקאמרית של מרכז לינקולן לתכנית הונגרית ולקונצרט סיום העונה. העונה תסתיים עם פסטיבלי קיץ ובראשם הופעת בכורה בפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית של Salon-de-Provence בצרפת וחזרה לפסטיבל למוסיקה “האגמים הגדולים”, לפסטיבל למוסיקה קאמרית בסרטוגה ולפסטיבל Incontri באזור סיינה בטוסקנה, שבו הוא מכהן כמנהל אמנותי.
בעונה החולפת הוציא בחברת “זיגנום קלאסיקס” הקלטה של קונצ’רטו “הקיסר” של בטהובן עם תזמורת Southbank Sinfonia. בנוסף ערך סיורי רסיטלים עם הכנר ג’ושוע בל ועם החלילן עמנואל פאהו, הופיע ברסיטלים סולו באולם ויגמור בלונדון ובפסטיבל לידס לפסנתר, שב להונג קונג, וביצע קונצ’רטי של גרשווין, רחמנינוב, גריג ושומן עם תזמורות שונות, בהן תזמורת מינסוטה, הפילהרמונית של צפון קרולינה והפילהרמונית של ארמניה. בעונת 2016-17 ניגן את הקונצ’רטו השני של ברהמס עם הסימפונית של סינסינטי בניצוחו של סר אנדרו דייוויס במה שהתגלה כ”בכורה המרגשת ביותר הזכורה לאחרונה” (Cincinnati Enquirer), הופיע שלוש פעמים באולם ויגמור, בהן רסיטל בכורה בשידור חי ברדיו 3 של ה-BBC.
נקודות שיא נוספות של העונות האחרונות כוללות נגינת רחמנינוב עם תזמורת Southbank Sinfonia הלונדונית בניצוחו של ולדימיר אשכנזי; בכורה עם תזמורת מינסוטה בניצוחו של אנדרו ליטון; חזרה לסימפונית של דאלאס לנגינת הקונצ’רטו של בארבר בניצוחו של יאפ ואן זוודן, קונצרט שכונה בעיתון “חדשות הבוקר של דאלאס” אחד מעשרת הקונצרטים הטובים ביותר של 2013; הופעות פתיחת העונה עם הסימפונית של קולורדו וקונצרטים באולם דיסני בלוס אנג’לס, במרכז קנדי בוושינגטון ובאולם קרנגי בניו-יורק. ב-2009 הוענק לו מענק קריירה ע”ש אברי פישר. ארבע שנים אחר כך הוא זכה בפרס אנדרו וולף למוסיקה קאמרית ובפרס מרטין א’ סגל של מרכז לינקולן, המביע הכרה באמנים צעירים שהגיעו להישגים יוצאי דופן.
באקס מבוקש בחוג של פסטיבלי הקיץ הבינלאומיים והופיע בפסטיבל ורבייה בשווייץ, בסדרות הבינלאומיות לפסנתר של אנגליה ובפסטיבלים של אלדבורג ובאת’, בפסטיבל ריזור (Risør) בנורבגיה ובגרמניה – בפסטיבל מוריצבורג, בפסטיבל הפסנתר של חבל הרוהר ובפסטיבל בטהובן בבון. בארה”ב הוא מופיע בקביעות בפסטיבל בארד למוסיקה בניו-יורק, בפסטיבל “האגמים הגדולים” למוסיקה קאמרית, בפסטיבל “בראבו!” בווֵייל, קולורדו, בפסטיבל “מימיר” למוסיקה קאמרית, בפסטיבל בטהובן במינסוטה, בפסטיבל המוסיקה במֶנלו ובפסטיבלים למוסיקה קאמרית בסיאטל, בברודג’המפטון ובסנטה פה. באקס הופיע ברסיטלים במרכז לינקולן בניו-יורק ובאולמות חשובים נוספים ברחבי העולם, בין היתר ברומא, במילנו, בבילבאו, במדריד, בפריז, בלונדון, בתל-אביב, בטוקיו, בסיאול, בהונג קונג, בבואנוס איירס, במקסיקו סיטי ובוושינגטון הבירה. כנגן מוסיקה קאמרית שיתף באקס פעולה בין היתר עם עמנואל אקס, סול גבטה, סטיבן איסרליס, ניקולס פאן, פול ווטקינס, ירג וידמן ורביעיית אמרסון.
תקליטוריו המהוללים של באקס בחברת “זיגנום קלאסיקס” כוללים את סונטות “האמרקלוויר” ו”אור ירח” של בטהובן (“בחירת העורך” של “גמופון”); את התקליטור “באקס וצ’אנג” של הדואו שלו עם הפסנתרנית לוסיל צ’אנג, הכולל את הגרסה המקורית של סטרווינסקי לפסנתר בארבע ידיים לבלט “פטרושקה” ומוסיקה מאת ברהמס ופיאצולה; את “אלסיו באקס: סקריאבין ומוסורגסקי” (שכונה על ידי MusicWeb International “הקלטת החודש […] וקרוב לוודאי הקלטת השנה שלי”); את “אלסיו באקס מנגן ברהמס” (“בחירת המבקרים” של “גרמופון”) ואת “Bach Transcribed” ו”רחמנינוב: פרלודים ומלודיות” (“בחירת המבקרים 2011” של “מדריך ההקלטות האמריקני”). האלבום “Baroque Reflections” בחברת “ורנר קלאסיקס” היה גם הוא “בחירת העורך” של “גרמופון”. באקס ניגן את סונטת “האמרקלוויר” של בטהובן לדניאל ברנבוים בסרט הדוקומנטרי “ברנבוים על בטהובן: כיתות אמן” של PBS-TV (זמין בקופסת DVD של חברת EMI).
אלסיו באקס סיים בהצטיינות יתרה בגיל 14(!) את הקונסרבטוריון של בארי, עיר הולדתו באיטליה, בהדרכת אנג’לה מונטמוּרו. הוא למד בצרפת עם פרנסואה-ז’ואל תיולייה ובאקדמיה קיג’אנה בסיינה עם חואקין אצ’וקארו. ב-1994 עבר לדאלאס להמשך לימודים עם אצ’וקארו בביה”ס לאמנויות Meadows של SMU (Southern Methodist University), שם הוא מכהן כאמן הבית בקתדרת ג’ונסון-פרות’רו לצד לוסיל צ’אנג. כמו כן מכהנים שניהם כמנהלים אמנותיים עמיתים של קרן חואקין אצ’וקארו שנוצרה כדי לתמוך בקריירה של פסנתרנים צעירים. אלסיו באקס הוא “אמן סטיינווי”. הוא מתגורר בניו-יורק עם צ’אנג ועם בתם בת ה-4, מילה. מחוץ לאולם הקונצרטים הוא ידוע בלהיטותו רבת השנים לאוכל טוב: כפי שצוין בכתבת דיוקן ב”ניו-יורק טיימס” ב-2013, הוא מפורסם במסיבות שבהן הוא מארח לארוחות עתירות מנות, ולעתים קרובות הוא מבלה את הפסקות הקונצרטים בחלומות על הארוחה הבאה…
לאתר האמן: www.alessiobax.com